Dintre divinităţile originare din Africa romană de nord-vest, întâlnim în Dacia zeităţi care aparţin cultelor africane „universale” ( Caelestis şi Baal Hammon ), divinităţi ale unor grupuri etnice ( dii Mauri ), precum şi divinităţi africane strămoşeşti prezentate într-o coloratură greco–romană ( Saturnus , Latona , Mercurius , Silvanus ). Caelestis –continuatoarea zeiţei Tanit , divinitate punică a Carthaginei– este cunoscută în provinciile africane ca paredră a lui Saturnus – zeul suprem african, simbolul forţei vitale. După asimilarea cu Iuno –dar şi cu Ops , Nutrix ori Tellus Genitrix –, Caelestis , una din marile beneficiare ale sincretismului religios, cunoaşte o largă răspândire în Imperiu. În provinciile europene al Imperiului cultul zeiţei de sorginte africană se difuzează cu deosebire în epoca Severilor şi în special în timpul domniei lui Septimius Severus, consecinţă a identificării împărătesei Iulia Domna cu Iuno Caelestis. În Dacia cultul zeiţei Caelestis, agreată de casa imperială a Severilor, este atestat la Apulum şi la Ulpia Traiana Sarmizegetusa. Din Apulum provin două monumente epigrafice, unul închinat Numini Caelesti [1] , celălalt zeiţei Caelestis Augusta . Deosebit de interesantă este cea de a doua inscripţie –dedicaţia lui Olus Terentius Pudens Uttedianus, leg. Augg. leg. XIII Gem. – unde Caelestis Augusta apare alături de Aesculapius Augustus , Genius Carthaginis şi Genius Daciarum . În acest caz avem de-a face cu un african, originar probabil chiar din Carthago, care păstreză religia strămoşească venerând divinităţile oraşului său natal. Dintr-o inscripţie de la Micia aflăm despre existenţa unui templum deorum Maurorum , reconstruit de Mauri Miciensis , trupă care îşi avea garnizoana în acestă localitate. Prin dii patrii adoraţi de Maurii Miciensis sunt desemnaţi, evident, Dii Maurii . La Micia, unde unor ancestrale divinităţi africane li se consacră un templu, avem de-a face cu perpetuarea unor credinţe strămoşeşti, cu un cult al unui grup etnic compact. În Dacia este atestat şi zeul suprem african echivalat cu Saturnus . Zeul african este venerat la Potaissa de un subofiţer din legiune – P. Raecius Primus, beneficiarius legati legionis V Macedonicae , originar din Zigalis (Africa Proconsularis) – care dedică un altar (deasupra căruia se înălţa o statuie reprezentându-l pe Saturnus): Numini Saturno reg(i) patri deorum et Latonae . Credinciosul african îl prezintă pe Saturnus într-o coloratură greco–romană acordându-i epitetele –neîntâlnite până acum în alte inscripţii– Rex şi Pater deorum . Este de remarcat faptul că deosebita popularitate de care se bucură Silvanus (19 dedicaţii epigrafice) şi Mercurius la Micia constituie o mărturie a influenţelor africane directe în religia Daciei romane. La Micia – unde este binecunoscută prezenţa unei comunităţi de africani –, cele două divinităţi protectoare ale ocupaţiilor cotidiene apar asociate, situaţie întâlnită mai ales în Africa romană unde Silvanus şi Mercurius sunt alăturaţi adesea datorită trăsăturilor comune de zei ai vegetaţiei. Sursa: C. Daicoviciu, Templul maurilor din Micia, în Sargetia M. Bărbulescu, Africa e Dacia SEO
Posted by R2blog. R2blog auto post for blogspot. Download at http://R2blogger.blogspot.com
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu